Hallo Marjan,
Dank je voor jouw ondersteuning.
Via de video interactie training heb je een leerling uit mijn groep gevolgd.
Je hebt mij met deze leerling ondersteund, omdat deze leerling gedragsproblemen had en zich negatief gedroeg,
ten opzichte van medeleerlingen.
De video interactie film was een openbaring voor mij.
Het was prettig zoals jij het stukje voor stukje analyseerde en ik daardoor een ander beeld/ betere kijk kreeg
op de werkwijze en houding van hem tijdens het klassengebeuren.
Wat bleek: Hij had uitdagingen nodig! Hij had een honger naar nieuwe dingen!!!
Hij was zo nu en dan luidruchtig, maar hoe kwam dat, hij was bevlogen en maakte grapjes over bevindingen.
Hij was juist zeer betrokken.
Nu hij op zijn niveau wordt aangesproken en kan werken aan uitdagingen zit hij veel beter in zijn vel.
Er zijn nauwelijks nog conflicten en hij is een voorbeeld voor veel andere groepsgenootjes.
Het was fijn om langs deze weg meer inzicht te krijgen in de beweegredenen van dit kind.
Marjan dank je wel!
__________
Groetjes Andy
Hoe heb ik de begeleiding ervaren?
Graag wil ik jou nogmaals, ook namens mijn man, bedanken voor de goede begeleiding van Jane. We zijn blij dat je bevestigd hoe wij onze dochter ervaren: wat dromerig en soms afwezig maar oh zo blij, enthousiast en leergierig in een positieve en veilige omgeving. Jane gaat weer erg enthousiast naar school en is trots op haar prestaties.
Groetjes, Joy Seelen
_________
Ik heb de begeleiding als zeer positief ervaren! Marjan is eerlijk, duidelijk en heeft een open houding. Ze gaat er helemaal voor en niks is haar te veel. Ze laat je zien wat je positieve punten zijn en de punten waaraan je kan werken. Dit doet ze op een erg prettige manier.
Wat heeft het betekend/opgeleverd voor mij?
Ik ben als leerkracht gegroeid als persoon. Heb een aantal dingen veranderd en dat levert mij veel rust op. Dit zie ik duidelijk terug bij de kinderen in de klas. Ik zou het traject zo nog een keer willen volgen. Het terugzien van jezelf op video was soms erg confronterend, maar ook erg leerzaam. Het heeft mijn ogen geopend!!
Lieve Marjan, super bedankt voor alles!! Groetjes Janneke
___________
Tijdens de nagesprekken benadrukte Marjan goed mijn leervraag.
Marjan spiegelde op positieve wijze tijdens de nagesprekken.
De nadruk lag op wat er al goed ging en wat ik nog wilde verbeteren.
Door op kleine fragmenten gewezen te worden, leerde ik nog meer van de kinderen en van mijzelf te zien. Marjan oordeelde niet en gaf alleen aan wat zij zag en wat ik zag op de beelden. Daar spraken we samen over.
Het heeft ervoor gezorgd dat mijn leervraag is beantwoord en ik weet waar ik op kan blijven letten en aan kan blijven werken.
Marjan, bedankt voor je hulp. Groetjes Olga
___________
Het intervisiegesprek met mijn duopartner en Marjan (mijn duo partner had dezelfde leervraag) heb ik als positief ervaren. Door de kracht van elkaar te zien, hebben we afspraken kunnen maken over onze gezamenlijke manier van handelen. Het mooie van dit alles is dat er geen oordeel onder ligt, maar vanuit kracht van personen wordt gegaan. Dit komt door de manier van bevragen door Marjan.
Marjan, bedankt voor je hulp en dat je er ervoor gezorgd hebt dat Janneke en ik nu samen
aan dezelfde regels gaan werken.
Groetjes Olga
___________
Wat heeft het traject voor me betekend?
Het traject heeft me meer inzicht gegeven in mijn omgang met de ouders en ook met hun kinderen en ook in het tempo van de activiteiten bij de heel jonge kinderen.
Wat heeft het traject me opgeleverd?
Bovenal heeft het traject mijn zelfvertrouwen vergroot. Ik kon, dankzij de beelden en de begeleiding van Marjan, duidelijk zien dat kinderen en ouders genoten van de aangeboden activiteiten. Zelf had ik ook wel de indruk en het gevoel dat het prettige lessen waren, maar om de beelden zo te zien, gedrag van enkele kinderen heel goed te volgen, mijn wijze van contactname met de ouders extra onder de loep te nemen, werd ik hierin bevestigd.
Marjan benadrukte op een gegeven moment dat ze het niet duidelijker voor me kon maken, dat het heel goed is hoe ik mijn werk doe. “Durf dat maar aan te pakken (aan te nemen)” en dat ben ik vanaf toen ook meer gaan doen. Natuurlijk is het goed om te blijven werken aan verbeteringen/ vernieuwing, maar ik weet (van binnen!) nu dat het in essentie goed is hoe ik mijn werk doe.
Dank je wel,
Ans
___________
De afspraak was snel gemaakt en we hadden er beiden zin in. Je gaf aan dat het geen beoordeling zou zijn, maar een kijkje naar mijn eigen handelen en de reactie van de kinderen hierop. Het onderwerp kiezen leek me moeilijk, maar al pratende hadden we deze snel gevonden. Het scheelt dat we vaker even over de kinderen spreken en dat ik gewoon kon zeggen hoe ik het voelde en zag.
Het leek me vooraf niet enorm groot (wel maakte ik me hier zorgen om hoor), naderhand bleek het eigenlijk een super groot stuk te zijn waar je een kind mee kan hebben of verliezen. Een open en eerlijk gesprek over gevoelens voor en naar een kind verliep soepel en zonder kritiek of verwijt.
De dag dat je kwam, was even spannend; hoe kom ik over, laat ik me veel beïnvloeden, hoe reageren de kinderen en toch ook wel wat krijg ik straks te zien. Je kwam en al gauw was ik me niet meer bewust van je aanwezigheid, de kinderen zijn gewend aan mensen die komen kijken dus die deden ook gewoon hun ding.
Het gaf me een fijn gevoel dat je bij je vertrek zei dat je veel mooie dingen gezien had, ik was trots op de kinderen en hun omgang met mij. Afspreken om het na te bespreken ging vlot en we zijn er goed voor gaan zitten.
Of ik nieuwsgierig was en het spannend vond? Ik dacht van niet, maar eenmaal aan het kijken raakte het me enorm. De interactie en de reactie van kinderen op wat ik zei, maar vooral wat ik deed trof me enorm. Ik had hier wel bij stil gestaan, maar dat het zoveel deed met ze… onvoorstelbaar. Ik was geroerd, maar zag ook de verbeterpunten heel scherp. Deze heb je ook fijn besproken en gevraagd hoe ik het dan zag als ik het anders zou doen. Hoe en wat ik het zou willen/kunnen aanpassen en wat dit voor gevolgen zou hebben (voor de kinderen, maar ook voor mij), legde je bij mij neer.
Het werd weer even heel duidelijk dat de leerkracht er toe doet !!! De oplossingen kwamen vanuit mijzelf met aanvullingen van jou, dit is zoals ik het altijd graag zie en eigenlijk niet anders gewend ben in de één op één contacten met je.
De aanpassingen kwamen vanuit mezelf en dus kun je hier aan werken, het toepassen gaat niet van de een op de andere dag, oefening baart kunst.
De tweede keer van het filmen had ik natuurlijk voorbereid.
Dit bracht wel iets meer spanning met zich mee: had ik overal wel rekening mee gehouden? Deed de groep weer zo zijn best? Kwam de verwachte reactie bij L. eruit, kon ik hier beter/anders op inspelen? ed. Je was al in de groep en dat was goed, geen entree en zo wat voor deining in de groep kon zorgen. Je was aan het filmen en weer vergat ik dat je er was. We (betreffende leerling en ik) deden ons dagelijks ding, zij het in een iets aangepastere versie. De interactie was fijn.
Tijdens het nabespreken liet je me weer letten op korte blikken, houding van de leerling, maar ook mijn eigen inbreng. Je kon al wat verandering zien, van beide kanten, heel mooi. De beelden waren gefocust op ons twee en er was veel te zien. Weer een erg mooi leermoment voor mij, waarin jij me meenam.
Ik heb er zeker veel aangehad dat je dit traject met mij heb willen doen. Het elke dag een nieuwe start geldt niet alleen voor de kinderen, maar ook voor mij. Dit was ik even vergeten, maar je hebt mijn aandacht hier weer op gezet. Bedankt.
Je deed het rustig en zonder haast, je nam de tijd en gaf mij ook de tijd om gericht te observeren en te analyseren. Ook het stuk gevoel kreeg de ruimte, voor mij erg belangrijk.
Het mij bewust laten kijken naar alle reacties (soms drie keer heen en weer spoelen) zet je steeds weer aan het nadenken hoe je dingen kunt veranderen (zonder jezelf te verliezen) en het waarom je het wil veranderen moet je je goed voor ogen blijven houden. Je weet dit allemaal wel, maar als je alleen een groep hebt en dus geen duo, wordt je je hier niet altijd bewust van/op gemaakt. Je liet me duidelijk zien waar het super ging en dan voel je je goed, ook zie jezelf snel de kanten waarin je het beter had willen doen voor de betreffende leerling. Dit zijn weer punten die ik meenam de volgende dag. Niet vaag of groots, maar erg belangrijk.
“De leerkracht doet er toe” en het “leer het mezelf te doen” zijn voor mij weer goed in het spotlicht gezet.
Een punt waar je aan moet blijven werken en een extra paar ogen werkt (voor mij) super.
BEDANKT!
Ik meld me vast aan voor je vervolgtraject, wat is dit leerzaam en een grote aanrader voor elke leerkracht.
Lieve groetjes, Nienke